Sejarah ringkas virus dan cecacing

Sebelum capaian Internet mudah didapati, virus merebak pada komputer peribadi melalui aturcara dijangkiti atau sektor but boleh laksana cakera liut. Dengan memasukkan satu salinan dirinya pada arahan kod mesin dalam file boleh laksana ini, virus menyebabkan dirinya dilaksanakan apabilasahaja aturcara itu dilaksanakan atau cakera dibut. Virus komputer awal ditulis bagi Apple II dan Macintosh, tetapi ia menjadi lebih meluas dengan penguasaan IBM PC dan sistem MS-DOS. Virus menjangkiti file boleh laksana bergantung kepada pengguna menukar perisian atau cakera but, oleh itu ia merebak lebih banyak dikalangan golongan penggemar komputer.

Cecacing pertama, perisian berjangkit bawaan jeringan, bermula bukannya pada komputer peribadi, tetapi pada sistem pelbagai tugasan sistem Unix. Cecacing terkenal pertama merupakan Cecacing Internet 1988, yang menjangkiti sistem SunOS dan VAX BSD. Tidak seperti virus, cecacing ini tidak memasukkan dirinya pada perisian lain. Sebaliknya, ia menggunakan kelemahan keselamatan pada perisian pelayan jaringan dan memulakan perlaksanaan dirinya sebagai proses berasingan. Tabiat yang sama turut digunakan oleh cecacing masa kini.

Dengan kebangkitan pelantar Microsoft Windows pada 1990-an, dan kelenturan sistem makro applikasinya, ia memungkinkan untuk menulis kod berjangkit dalam bahasa makro Microsoft Office Word dan perisian seumpamanya. Virus makro ini menjangkiti dokumen dan template berbanding applikasi, tetapi bergantung kepada fakta bahawa makro pada dokumen Mikrosoft Word merupakan satu bentuk kod boleh laksana.

Masa kini, cecacing kebiasaannya ditulis bagi OS Window, sungguhpun sejumlah kecil turut ditulis bagi sistem Linux dan Unix. Cecacing hari ini bertindak pada asas yang sama seperti Cecacing Internet 1988-an: ia mengimbas jaringan bagi komputer dengan khidmat jaringan lemah, memecah masuk kedalam komputer tersebut, dan menyalin dirinya kesitu. Wabak cecacing telah menjadi wabak berulang bagi pengguna peribadi dan perdagangan, cuma diatasi dari segi kerosakan oleh perisian intip (spyware).

0 Responses

    fhoto-fhoto

    fhoto-fhoto

    Pengikut

    kampus gw gitu loh..........

    kampus gw gitu loh..........